روزگار رهایی

گزینش و تصحیحی بر روایات "روزگار رهایی"، ترجمه علی اکبر مهدی پور

روزگار رهایی

گزینش و تصحیحی بر روایات "روزگار رهایی"، ترجمه علی اکبر مهدی پور

روزگار رهایی

روزگار رهایی
ترجمه یوم الخلاص
نویسنده: کامل سلیمان
مترجم: علی اکبر مهدی پور

با توجه به این که مولف گرانقدر، به هنگام نگارش کتاب مآخذ روایات را یادداشت نکرده، سپس به درخواست دوستان و خوانندگان برای چاپ سوم به جمع آوری مآخذ پرداخته، از این رو در ذکر ارجاع دقت کافی ننموده و به صرف تطابق محتوای روایت اکتفا نموده است.
در این وبلاگ برآنیم تا روایات وارده در کتاب روزگار رهایی را تک تک مورد بررسی قرار داده و متن های مشابه روایات را به همراه منابع دقیق ذکر نماییم.

پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله می‌فرماید:

719. منا الذی یصلی عیسی بن مریم خلفه!

کسی که عیسی بن مریم علیهالسلام در پشت سر او نماز می‌خواند از ماست.[1]

720. لن تهلک امه انا فی اولها، و عیسی بن مریم فی آخرها، و المهدی فی وسطها.

امتی که من در آغاز آن، عیسی بن مریم در پایان آن، و مهدی عجلاللهتعالیفرجه در میان آن است، هرگز هلاک نمی‌شود.[2]

721. کیف انتم اذا نزل عیسی بن مریم فیکم و امامکم منکم

چگونه خواهید بود هنگامی که عیسی بن مریم در میان شما نازل شود و پیشوای شما از میان خود شما خواهد بود؟!.[3]

722. ینزل عیسی علی ثنیه بالارض المقدسه یقال لها: افیق فیاتی بیت‌المقدس و الناس فی صلاه الصبح. فیناخر الامام فیقدمه عیسی و یصلی خلفه علی شریعه محمد و یقول: انتم اهل‌بیت لا ینقدمکم احد!.

عیسی علیهالسلام در گردنه‌ای به نام افیق در سرزمین مقدس فرود می‌آید، وارد بیت‌المقدس می‌شود، در حالی که مردم برای نماز صبح صف کشیده باشند. پس امام (حضرت مهدی) عقب می‌رود، ولی عیسی علیهالسلام او را جلو می‌اندازد و خود به او اقتدا کرده، پشت سرش طبق شریعت محمد صلیاللهعلیهوآله نماز می‌خواند. و می‌فرماید: شما اهل‌بیتی هستید که احدی نمی‌تواند بر شما پیشی بگیرد.[4]

و در حدیث دیگری نزول عیسی علیهالسلام را با تفصیل بیشتری بیان کرده که فرازی از آن را در اینجا می‌آوریم:

723. فبینا هو کذلک اذ هبط عیسی بن مریم بشرفی دمشق. عند المنازه البیضاء، بین مهرودتین واضعا یدیه علی اجنحه ملکین، ادا طاطا راسه قطرو اذا رفعه تحد رمنه جمامه کاللولو، ولا یجد ریح نفسه احد الامات. و ریح نفسه مد بصره، فیطلب الدجال فیدرکه بباب لد فیقتله.

... در چنین حالی حضرت عیسی علیهالسلام در شرق دمشق، در نزد مناره سفید، در میان دو ابر رنگین و در حالی که دو دست خود را روی بال‌های دو فرشته نهاده، فرود می‌آید. چون سرش را پائین بیندازد آب از آن می‌چکد، و چون سرش را بلند کند، قطرهای عرق چون دانه‌های لؤلؤ از سر و صورتش می‌ریزد. بوی نفس او به هر کس از کفار برسد نابود می‌شود، و بوی نفس او تا مقدار دید او پیش می‌رود، دجال را دنبال می‌کند، در باب لد به او می‌رسد و او را به هلاکت می‌رساند.[5]

724. فیلتفت المهدی و قد نزل عیسی عند المناره البیضاء فی القدس، واضعا کفیه علی اجنحه ملکین کانما یقطر من شعره الماء فیقول المهدی: تقدم صل بالناس فیقول: انما اقیمت الصلاه لک. فیصلی عیسی خلفه و یبایعه و یقول: انما بعثت وزیرا، و لم ابعث امیراً!.

... مهدی متوجه می‌شود که عیسی در قدس در نزدیکی مناره سفید در حالی که دست‌های خود را بر بال‌های دو فرشته نهاده، و آب از موهایش فرو می‌چکد، فرود آمده است. پس مهدی می‌گوید: جلو بایست و با مردم نماز بخوان. پس عیسی می‌گوید: نماز برای تو اقامه شده است. پس عیسی پشت سر او نماز می‌خواند و با او بیعت می‌کند و می‌گوید: من به عنوان وزیر و معاون برانگیخته شده‌ام، نه به عنوان امیر و امام.[6]

725. لا تزال طائفه من امتی تقاتل علی الحق، حتی ینزل عیسی بن مریم عند طلوع الفجر ببیت‌المقدس. ینزل علی المهدی، فیقال: تقدم یا نبی الله فصل بنا، فیقول: هذه الامه امراء بعضهم علی بعض، تکرمه من الله لهذه الامه.

طائفه‌ای از امت من همواره برای دفاع از حق می‌جنگند، تا عیسی بن مریم به هنگام طلوع فجر در بیت‌المقدس نازل شود. آنگاه به نزد مهدی می‌آید. گفته می‌شود: ای پیامبر خدا! جلو بایست و برای ما نماز بگزار. می‌فرماید: این امت امیر یکدیگرند و این از الطاف خدا بر این امت است.[7]

726. و الذی نفسی بیده، لیوشکن ان ینزل فیکم ابن مریم حکما مقسطا، و امام الناس یومئذ رجل صالح. فاذا کبر لصلاه الصبح و نهیا للصلاه عیسی بن مریم، فاذا راه عرفه، فیرجع یمشی القهقری لیتقدم عیسی بن مریم، فیضع عیسی یده بین کتفیه فیقول له: صل، فانما اقیمت الصلاه لک، فیصلی عیسی وراءه.

به خدا سوگند، به یقین پسر مریم به عنوان داوری دادگر در میان شما نازل خواهد شد، امام مردم در آن روز مردی شایسته خواهد بود. چون برای نماز صبح اذان گفته شود و او آماده ادای نماز گردد، عیسی بن مریم فرود می‌آید. چون عیسی را ببیند او را می‌شناسد و عقب عقب می‌رود تا عیسی بن مریم علیهالسلام جلو بایستد. عیسی علیهالسلام دستش را روی شانه او گذاشته، می‌گوید: شما جلو بایستید که نماز برای شما برپا شده است. آنگاه عیسی پشت سر او نماز می‌خواند.[8]

727. یکون عیسی بن مریم فی امتی حکما مقسطا، یرفع الشحناء و التباغض و یفیض المان حتی لایقبله احد!. و تنزع حمه کل دابه، و تکون الارض کفاتور الفضه!.

عیسی بن مریم در میان امت من داور دادگری خواهد بود، کینه و عداوت را از میان مردم برمی‌دارد و آن‌قدر ثروت می‌ریزد که دیگر کسی آن را نمی‌پذیرد. خشم و آز از هر جنبنده‌ای گرفته می‌شود و سرتاسر زمین به نرمی نقره می‌شود.[9]

توضیح فقرات این حدیث در ضمن بیاناتی که در آخر همین بخش از کتاب‌های آسمانی و از زبان پیامبران عظیم‌الشأن نقل خواهیم کرد، به تفصیل خواهد آمد. از این رهگذر ما چیزی در اینجا از خود نمی‌افزاییم.

امیرمؤمنان علیهالسلام می‌فرماید:

728. ثم ان المهدی یرجع الی بیت‌المقدس فیصلی بالناس ایاما. فاذا کان یوم الجمعه و قد اقیمت الصلاه ینزل عیسی بن مریم فی تلک الساعه من السماء و علیه ثوبان احمران، کانما یقطر من راسه الدهن. و هو رجل صبیح المنظر و الوجه، اشبه الخلق بابراهیم، فیاتی المهدی و یصافحه و یبشره بالنصر، فعند ذلک یقول له المهدی: تقدم یا روح الله وصل بالناس، فیقول عیسی: بل الصلاه لک یا ابن رسول الله. فعند ذلک یوذن عیسی و یصلی خلف المهدی.

... آنگاه مهدی عجلاللهتعالیفرجه به بیت‌المقدس باز می‌گردد و چند روزی با مردم نمازمی خواند. چون روز جمعه شود و نماز برپا گردد، عیسی بن مریم در آن ساعت از آسمان فرود آید، به هنگام نزول دو جامه سرخ بر تن او خواهد بود و از او قطره‌های عرق چون روغن خواهد ریخت. او مردی زیبا و خوش‌اندام است، شبیه‌ترین مردم به حضرت ابراهیم علیهالسلام است. به‌سوی مهدی عجلاللهتعالیفرجه می‌آید و با او مصافحه می‌کند و به او نوید پیروزی می‌دهد. آن هنگام حضرت مهدی به او می‌گوید: ای روح الله! جلو بایست و با مردم نماز بخوان. پس عیسی می‌گوید: ای فرزند پیامبر! نماز برای تو برپا شده است. آنگاه حضرت عیسی اذان می‌گوید، و پشت سر مهدی عجلاللهتعالیفرجه نماز می‌خواند.[10]

در این حدیث و در احادیث گذشته، کیفیت نزول عیسی علیهالسلام از آسمان طوری صریح و روشن بیان شده که از هر گونه توجیه و تأویل بی‌نیاز است. و راه تأویل بر روشنفکرنماها بسته شده است. دیگر کسی نمی‌تواند او را مرده پنداشته و نزول او را به گونه‌ای دیگر توجیه کند. بلکه آن‌چنان که عقیده قطعی ما شیعیان است، حضرت عیسی زنده است و در آسمان است و به هنگام ظهور حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجه او نیز از آسمان نزول کرده، به یاری حضرت بقیه‌الله بر خواهد خاست. و طبق احادیث، دجال به دست او به هلاکت خواهد رسید. به طوری که صعود او به آسمان با قدرت خدا و معجزه‌آسا بوده است، نزول او نیز معجزه روشن دیگری خواهد بود و سپاه حق با یاری او نصرت بیشتری پیدا خواهد کرد و حجت بر اهل کتاب تمام خواهد شد.

حضرت عیسی علیهالسلام مردم را به پذیرش آئین حق و شریعت محمدی صلیاللهعلیهوآله دعوت خواهد نمود. و به طوری که حضرت عیسی علیهالسلام در زمان پیامبری‌اش خبر داده شریعت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله تا پایان جهان بر اعتبار و مشروعیت خود باقی خواهد بود و هرگز حلال و حرام آن نسخ نخواهد شد. و در لحظه فرود که با شکوه و عظمت بسیار چشمگیری نازل خواهد شد، همگان را به پذیرش ولایت حضرت بقیه‌الله عجلاللهتعالیفرجه فرا خواهد خواند.

امام باقر علیهالسلام می‌فرماید:

729. و ینزل روح الله عیسی بن مریم فیصلی خلفه

پسر مریم، عیسی روح الله، نازل شده پشت سر او نماز می‌خواند.[11]

پیشوای پنجم شیعیان، در تفسیر آیه شریفه:

و ان من اهل الکتاب، الا لیومنن به قبل موته، و یوم القیامه یکون علیهم شهیدا[12]

فرمود:

730. ان عیسی، قبل یوم القیامه، ینزل الی الدنیا، فلا یبقی اهل مله، یهودی ولا غیره، الا آمن به قبل موته. و یصلی خلف المهدی

به طور مسلم، عیسی پیش از قیامت به این جهان فرود خواهد آمد. پیرو هیچ آئینی از یهود و غیر آن در روی زمین نمی‌ماند جز اینکه پیش از وفاتش به او ایمان می‌آورد. و او در پشت سر مهدی عجلاللهتعالیفرجه نماز می‌خواند.[13]

امام صادق علیهالسلام می‌فرماید:

731. یعود القائم الی القدس و یصلی بالناس اماماً، حتی اذا کان یوم الجمعه و اقیمت الصلاه ینزل – یعنی عیسی علیهالسلام و معه سبعون الفا من الملائکه، و هو بعمامه خضراء، متقلد بسیف، علی فرس، و بیده حربه. فاذا نزل الی الارض نادی مناد: یا معاشر المسلمین جاء الحق، و زهق الباطل!.

قائم عجلاللهتعالیفرجه به قدس باز می‌گردد و چند روزی با مردم نماز می‌خواند، چون روز جمعه فرا رسد و نماز به پا شود عیسی علیهالسلام با هفتاد هزار فرشته، در حالی که عمامه سبزی به سر دارد و شمشیرش را حمایل کرده، و سلاحی به دست گرفته، بر فراز اسبی فرود می‌آید. منادی ندا می‌کند: ای گروه مسلمانان! حق آمد و باطل نابود شد.[14]

از مجموع این احادیث به خوبی روشن می‌شود که:

1. نزول عیسی علیهالسلام بعد از آن است که حضرت بقیه‌الله عجلاللهتعالیفرجه وارد قدس شده، از قدس خارج شده، سپاه سفیانی را نابود کرده، با تمام یاران به سرزمین قدس باز گردد.

2. نزول عیسی، در بامداد روز جمعه، و به هنگام منظم شدن صف‌های مردم برای اقامه نماز صبح خواهد بود. چنانکه امام صادق علیهالسلام با استفاده از فضای باز سیاسی، آن را به تفصیل بیان فرموده است.

3. قسمت اعظم تورات و انجیل در رابطه با نزول حضرت عیسی علیهالسلام از تحریف مصون مانده است، زیرا دقیقاً با این احادیث منطبق است چنانکه در همین بخش متن آن‌ها را به خوانندگان گرامی تقدیم خواهیم نمود.

4. نزول حضرت عیسی علیهالسلام با این خصوصیات که در این احادیث و در متن اناجیل آمده است، برای داوری به حق، و الزام خصم و اتمام حجت بر پیروان همه ادیان و به ویژه یهود عنود و لجوج است. و آن روز نزول او با چنان شکوه و عظمتی خواهد بود که دیگر کسی را یارای تکذیب و انکار نخواهد بود.

اگر چه امروز هم هیچ فرد عاقلی نمی‌تواند صعود او را انکار نماید. زیرا قرآن کریم صریحاً آن را بیرون فرموده و دانش بشری امکان آن را اثبات کرده است. و به خصوص در عصر ما که انسان به تسخیر فضا پرداخته بر فراز کره ماه گام سپرده، راه تسخیر دیگر کرات آسمانی را در پیش گرفته است.

اکنون که سفینه‌های فضایی ساخت بشر، به‌سوی کره مریخ و زهره پرتاب شده و اندیشه تسخیر منظومه شمسی را در سر می‌پرورانند زهی جهالت و نادانی است که صعود حضرت مسیح به صورت اعجازآمیز و به استناد قدرت آفریدگار توانا مورد تشکیک و تردید قرار بگیرد!!.

در عصری که انسان بر فراز کره زمین از مرکز کنترل زمینی با به حرکت درآوردن یکی از ابزارهای سیستم کنترل فضایی، می‌تواند دستور خود را از میلیون‌ها کیلومتر به سفینه بی‌سرنشین یا باسرنشین صادر کند، هر گونه تردید در برنامه صعود و نزول حضرت مسیح از جهالت عمیق و نادانی گسترده او سرچشمه می‌گیرد!!.

انجیل لوقا:

732. و در آفتاب و ماه و ستارگان علامات خواهد بود، و بر زمین تنگی و حیرت از برای امت‌ها روی خواهد نمود، به سبب شوریدن دریا و امواجش. و دل‌های مردم ضعف خواهد کرد، از خوف و انتظار آن وقایعی که بر ربع مسکون ظاهر می‌شود، زیرا قوت آسمان متزلزل خواهد شد. آنگاه پسر انسان را خواهند دید که بر ابری سوار شده با قوت و جلال عظیم می‌آید.[15]

مگر نه این است که تنگی و حیرت در همه جا دامن گسترده، و همگان از مسابقات تسلیحاتی انگشت حیرت به دندان گرفته‌اند!. امنیت هوایی با پرواز هواپیماهای جنگی در هم شکسته آتش جنگ جهانی در حال اشتغال... می‌رود که جنگ‌های منطقه‌ای قاره‌هایی را در کام خود فرو ببرد.

آری این‌ها همه و همه نشانه نزدیک شدن روز موعود است که مصلح غیبی بر ابری سوار شده با قوت و جلال عظیم بیاید.

733. این شخص هم پسر ابراهیم است. زیرا که پسر انسان آمده است تا گمشده را بجوید و نجات بخشد... که ملکوت خدا می‌باید در همان زمان ظهور کند... تجارت کنید تا بیایم.[16]

ای روح خدا! ای یاور بقیه‌الله! وعده ما و شما، صبح جمعه، در سرزمین قدس! مگر طلوع فجر نزدیک نیست.؟!

انجیل یوحنا:

734. و بدو قدرت بخشیده است که داوری هم بکند زیرا که پسر انسان است. و از این تعجب مکنید زیرا ساعتی می‌آید که در آن جمیع کسانی که در قبور می‌باشند و آواز او را خواهند شنید. و بیرون خواهند آمد، هر که اعمال نیکو کرد برای قیامت حیات، و هر که اعمال بد کرد، به جهت قیامت داوری.[17]

این مضمون در برخی از روایات اسلامی نیز وارد شده، چنانکه در جای خود خواهد آمد.

مکاشفه یوحنا:

735. و دیدم آسمان را گشوده و ناگاه اسبی سفید که سوارش امین و حق نام دارد و به عدل داوری و جنگ می‌نماید. و چشمانش چون شعله آتش، و بر سرش افسرهای بسیار و اسمی مرقوم دارد که جز خودش هیچ‌کس آن را نمی‌داند و جامه خون‌آلود – سرخ – در بر دارد و نام او را کلمه خدا می‌خوانند. و لشکرهایی که در آسمان‌اند بر اسب‌های سفید، و به کتان‌های سفید و پاک ملبس از عقب او می‌آمدند. و از دهانش شمشیری تیز بیرون می‌آید تا به آن امت‌ها را بزند و آن‌ها را به عصای آهنین حکمرانی خواهد نمود... و دیدم فرشته‌ای را در آفتاب ایستاده که به آواز بلند تمامی مرغانی را که در آسمان پرواز می‌کنند ندا کرده می‌گوید: بیایید و به جهت ضیافت عظیم خدا فراهم شوید. تا بخورید گوشت پادشاهان و گوشت سپهسالاران و گوشت جباران.....[18]

می‌توان گفت همه فرازهای بالا در احادیث اسلامی وارد شده است.

736. ...بازمی‌آیم و شما را برداشته با خود خواهم برد، تا جایی که من می‌باشم شما نیز باشید.[19]

منظور این است که به هنگام نزول به او ایمان می‌آورند و با او هم‌عقیده می‌شوند و در کنار او در جبهه حق استقرار می‌یابند.

737. ...لکن می‌دانیم چون او ظاهر شود مانند او خواهیم بود، زیرا او را چنانکه هست خواهیم دید. و هر کس که این امید را بر وی دارد خود را پاک می‌سازد، چنانکه او پاکست.[20]

انجیل متی:

738. لهذا شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان می‌آید... خوشا به حال آن غلامی که چون آقایش آید او را در چنین کار مشغول یابد.[21]

739. در آن زمان ملکوت آسمان مثل ده باکره خواهد بود که مشعل‌های خود را برداشته به استقبال داماد بیرون رفتند... چون آمدن داماد به طول انجامید همه پینکی زده خفتند. و در نصف شب صدایی بلند شد که اینک داماد می‌آید به استقبال وی بشتابید... پس بیدار باشید زیرا آن روز و ساعت را نمی‌دانید.[22]

740. پس اگر شما را گویند اینک در صحراست بیرون مروید، یا آنکه در خلوت است باور مکنید. زیرا همچنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر می‌شود ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد... آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن‌وقت جمیع طوائف زمین سینه زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می‌آید.[23]

741. اما از آن روز و ساعت هیچ‌کس اطلاع ندارد، حتی ملائکه آسمان.[24]

742. اما چون پسر انسان در جلال خود با جمیع ملائکه مقدس خویش آید، آنگاه بر کرسی جلال خود خواهد نشست و جمیع امت‌ها در حضور او جمع شوند و آن‌ها را از همدیگر جدا می‌کند، به قسمی که شبان میش‌ها را از بزها جدا می‌کند.[25]

در روایات اسلامی نیز از فرود حضرت عیسی به عنوان داوری دادگر تعبیر شده است.

743. و اینک من هر روزه تا انقضای عالم همراه شما می‌باشم.[26]

هوشع نبی:

744. و من برای افرایم مثل شیر و برای خاندان یهودا مانند شیر ژیان خواهم بود، من خودم خواهم درید و رفته خواهم ربود و رهاننده نخواهد بود.

من روانه شده به مکان خود خواهیم برگشت تا ایشان به عصیان خود اعتراف نموده روی مرا بطلبند، در تنگی خود صبح زود مرا خواهند طلبید.[27]

رساله به عبرانیان:

745. همچنین مسیح نیز چون یک‌بار قربانی شد تا گناهان بسیاری را رفع نماید، بار دیگر بدون گناه برای کسانی که منتظر او باشد ظاهر خواهد شد به جهت نجات.[28]

746. هوذا الان وقت مقبول، هوذا الان یوم الخلاص [29]

آن زمان، وقت مناسبی است، آن روز روز نجات است.

تعبیر یوم الخلاص دقیقاً همان تعبیری است که رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله به آن روز مسعود تعبیر فرموده است و ما نام کتاب خود را از همان حدیث اقتباس نموده‌ایم.

رساله پولس به رومیان:

747. زیرا یقین می‌دانم که دردهای زمان حاضر نسبت به آن جلالی که در ما ظاهر خواهد شد هیچ است.[30]

این تعبیر هم دقیقاً تعبیری است که در احادیث اسلامی آمده است.

748. ...و آنکه برای حکمرانی امت‌ها مبعوث شود، امید امت‌ها بر وی خواهد بود.[31]

جالب اینکه در ترجمه عربی انجیل، به تعبیر قائم آمده است.[32] و تعبیر حکمرانی امت‌ها و امید امت‌ها جالب توجه است.

اعمال رسولان:

749. و چون این را گفت، وقتی که ایشان همی نگریستند بالا برده شد، و ابری او را از چشمان در ربود. و چون به‌سوی آسمان چشم دوخته بودند، هنگامی که او می‌رفت ناگاه دو مرد سفیدپوش نزد ایشان ایستاده. گفتند ای مردان جلیلی چرا ایستاده به‌سوی آسمان نگرانید؟ همین عیسی که از نزد شما به آسمان بالا برده شد، باز خواهد آمد، به همین طوری که او را به‌سوی آسمان روانه دیدید.[33]

750. زیر روزی را مقرر فرمود که در آن رُبع مسکون را به انصاف داوری خواهد نمود به آن مردی که معین فرمود و همه را دلیل داد.[34]

پرواضح است آن مردی که برای اقامه عدالت و انصاف در ربع مسکون تعیین شده، کسی جز حضرت بقیه‌الله عجلاللهتعالیفرجه نمی‌باشد. که در رساله پولس به رومیان، از او به قائم یاد شده است (چنانکه در پاورقی شماره 28 توضیح دادیم).

کتاب زکریای نبی:

751. و خداوند بیرون آمده با آن قوم‌ها مقاتله خواهد نمود چنانکه در روز جنگ مقاتله نمود. و در آن روز پایهای او بر کوه زیتون که از طرف مشرق به مقابل اورشلیم است خواهد ایستاد... و آن یک روز معروف خداوند خواهد بود... و یهوه بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود....[35]

در عهدین واژه خداوند بیشتر در مورد حضرت عیسی علیهالسلام به کار می‌رود که در اینجا نیز چنین شده است و جالب اینکه در این فراز که از تورات نقل کردیم، محل فرود آمدن حضرت عیسی، و یوم الله بودن آن روز، و جهانی شدن کلمه توحید در آن روز، دقیقاً با روایات اسلامی منطبق است.

752. زیر هر گاه این نان را بخورید و این پیاله را بنوشید، موت خداوند (صعود حضرت عیسی) را ظاهر می‌نمایید تا هنگامی که بازآید.[37]

754. اگر کسی عیسی مسیح خداوند را دوست ندارد، آنا تیماباد ماران آتا.[38]

با مراجعه به تفاسیر عهد جدید و ترجمه‌های آن به زبان‌های مختلف، معنی جمله اخیر این است: هر کس عیسی مسیح را دوست ندارد به هنگام آمدن عیسی ملعون باد.

عاموس نبی:

در کتاب عاموس نبی خطاب به قوم یهود در مورد بازگشت حضرت عیسی می‌گوید:

755. ...پس ای اسرائیل خویشتن را مهیا ساز تا خدای خود ملاقات نمایی.[40]

رساله پولس:

756. زیرا این را به شما از کلام خداوند می‌گوییم که ما که زنده و تا آمدن خداوند باقی باشیم بر خوابیدگان سبقت نخواهیم جست. زیرا خداوند با صدا و با آواز رئیس فرشتگان و با صور خدا از آسمان نازل خواهد شد و مردگان در مسیح اول خواهند برخاست. آنگاه ما که زنده و باقی باشیم با ایشان در ابرها ربود خواهیم شد تا خداوند را در هوا استقبال کنیم و همچنین همیشه با خداوند خواهیم بود.[41]

به طوری که مشاهده می‌کنید وجوه اشتراک فراوانی این فراز از عهد جدید با روایات اسلامی دارد، که از آن جمله است:

1. نزول عیسی

2. صیحه آسمانی

3. زنده شدن گروهی از افراد صالح

4. آمدن او بر فراز ابر

5. ربوده شدن یاران حضرت ولی‌عصر عجلاللهتعالیفرجه از محراب‌ها و رختخواب‌های خود و انتقال یافتن آن‌ها بر فراز ابرها، که در احادیث اسلامی آمده و با این فقرات انجیل دقیقاً منطبق است.

757. زیرا خود شما به تحقیق آگاهید که روز خداوند چون دزد در شب می‌آید... لیکن شما ای برادران در ظلمت نیستید تا آن روز چون دزد بر شما آید.[42]

حجی نبی:

758. و تمامی امت‌ها را متزلزل خواهم ساخت و فضیلت جمیع امت‌ها خواهند آمد،... این خانه را از جلال پر خواهم ساخت... جلال آخر این خانه از جلال نخستینش عظیم‌تر خواهد بود.[43]

[[تعبیر فضیلت جمیع امت‌ها در ترجمه‌های عربی و ترکی چنین آمده است: آرزوی جمیع امت‌ها برآورده خواهد شد. مترجم]]

مکاشفه یوحنا:

759. اینک با ابرها می‌آید و هر چشمی او را خواهد دید. و آنان که او را نیزه زدند و تمامی امت‌های جهان برای وی خواهند نالید.[44]

آری اخبار ما نیز تأکید دارد بر اینکه همه چشم‌ها انتظار ظهور او را خواهند کشید و به هنگام ظهور او را خواهند دید، و این فرازها نزدیک دو هزار سال پیش گفته شده، در حالی که در آن ایام از تلویزیون و یا چیزی مشابه آن خبری نبود، از این رهگذر تعبیر: هر چشمی او را خواهد دید.، اصلاً قابل درک و فهم نبود و به هنگام صدور احادیث اسلامی نیز فهم این معنی بسیار سخت بود که به هنگام ظهور حضرت بقیه‌الله عجلاللهتعالیفرجه همه مؤمنانی که در شرق و غرب جهان هستند او را خواهند دید!! ولی در احادیث با قاطعیت تمام گفته شده است!. البته ما ادعا نمی‌کنیم که مشاهده آن حضرت به وسیله تلویزیون خواهد بود!، بلکه می‌گوییم ساخته شدن تلویزیون در عصر ما، فهم این معنی را آسان نموده است.

و در باب دیگر آن آمده است:

760. و پادشاهان زمین و بزرگان و سپهسالاران و دولتمندان و جباران و هر غلام و آزاد، خود را در مغازه‌ها و صخره‌های کوه‌ها پنهان کردند. و به کوه‌ها و صخره‌ها می‌گویند که بر ما بیفتید و ما را مخفی سازید از روی آن تخت نشین و از غضب بره، زیرا روز عظیم غضب او رسیده است و کیست که می‌تواند ایستاد.[45]

در مورد بره در بخش دیگری سخن رفته است که می‌توان به متن اناجیل مراجعه نمود.[46]

این فقره از انجیل نیز با احادیث اسلامی دقیقاً منطبق است که آن روز حتی یک نفر از یهود ستمگر باقی نخواهد ماند و هر یهودی به زیر درخت و سنگ پناه خواهد برد ولی از خشم خدا ایمن نخواهد بود.

همچنین در مورد تعیین وقت هم در اناجیل آمده است:

761. اما از آن روز و ساعت هیچ‌کس اطلاع ندارد، حتی ملائکه آسمان، جز پدر من و بس.[47]

و این دقیقاً با احادیث اسلامی منطبق است که جز خدا، احدی از وقت ظهور آگاه نیست و هر کس وقت تعیین کند، دروغ گفته است.

فراز دیگری را از اناجیل عبدالله بن سلیمان نقل کرده است که بسیار جالب است. او می‌گوید:

762. من در اناجیل خواندم که خداوند به عیسی فرمود: من ترا به‌سوی خود بالا می‌برم، سپس ترا در آخرالزمان فرو می‌فرستم تا از امت این پیامبر شگفتی‌ها ببینی، و آن‌ها را در کشتن دجال یاری دهی، ترا در وقت نماز می‌فرستم، تا با آن‌ها نماز بخوانی که آن‌ها امت مرحومه هستند.[48]

این فراز نیز دقیقاً با احادیث اسلامی منطبق است.

از مطالب یاد شده به این نتیجه می‌رسیم که انتظار مصلح غیبی به شیعیان اثناعشری اختصاص ندارد، بلکه در تمام ادیان و مذاهب موجود است:

یهود، در انتظار ظهور حضرت مسیح است.

مسیحیان، در انتظار بازگشت حضرت عیسی می‌باشند، که داستان آمدن حضرت عیسی فقط در عهد جدید بیش از سیصد بار تکرار شده است.

این عقیده در اسلام و به خصوص در میان ما شیعیان به صورت کامل‌تر و دقیق‌تر، از اعتقادات بنیادی و تردی ناپذیر است و ما با عقیده‌ای راسخ و اشتیاقی غیرقابل توصیف در انتظار نزول حضرت عیسی و ظهور حضرت بقیه‌الله عجلاللهتعالیفرجه ثانیه‌شماری می‌کنیم، تا سراسر جهان را پر از عدل نماید، پس از آنکه با ظلم و ستم پر شده است.

اعتقاد ما در مورد مصلح غیبی و بنیان‌گذار حکومت واحد جهانی بر اساس عدالت و آزادی، همه ابعاد گسترده نوید مصلح جهانی موجود در کتب مقدسه و ادیان آسمانی را در بر دارد و آن‌ها را تکمیل می‌سازد.

جای تردید نیست که در عصر ما، با جهانی شدن ظلم و ستم، و حکومت معیارهای ظالمانه در سطح جهانی، ظهور یک مصلح الهی از نقطه نظر رحمت و رأفت حضرت پروردگار به صورت یک ضرورت درآمده است و بر خدای رحمان و رحیم است که به مقتضای رحمت عامه‌اش، ویرانگر کاخ‌های ظلم و ستم را برانگیزد تا بر ویرانه کاخ‌های ظلم و استبداد، جهانی آباد و آزاد بنیاد نهد و انسان‌ها را از زیر یوغ استبدادها رهائی بخشد.

نوید مصلح آسمانی، آن چنانکه در قرآن کریم و احادیث اسلامی آمده است، و دل‌ها را آرامش می‌بخشد و بر کالبدهای مرده روح می‌دهد و تشنگان عدل و داد را نوید عدالت می‌دهد و شیفتگان آزادی با آزادی واقعی بشارت می‌دهد، و انسان‌های در بند را مژده می‌دهد که دوران سیاه ستم سر آمده و روزگار وزیدن نسیم عدالت و آزادی نزدیک شده است، که ما آن را روز رهائی نام نهادیم.

اما انگیزه اینکه چرا ما اسم کتاب را یوم الخلاص یعنی: روز رهائی نام نهادیم؟ تبرک و تیمن از حدیث شریف پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله است که روز ظهور حضرت بقیه‌الله عجلاللهتعالیفرجه را یوم الخلاص نامیده است.[49] و پیش از او حضرت مسیح علیهالسلام در انجیل از آن روز مسعود به عنوان یوم الخلاص تعبیر کرده است.[50] و بعد از او، رئیس مذهب، امام به حق ناطق، جعفر صادق علیهالسلام نیز آن روز خجسته را یوم الخلاص نام نهاده است.

و ما به عنوان تبرک و تیمن، و به انگیزه پیروی از پیشوایان معصوم علیهمالسلام، کتاب خود را یوم الخلاص نام نهادیم.

و اما اینکه چرا حضرت بقیه‌الله عجلاللهتعالیفرجه از مکه معظمه ظهور می‌کند؟ برای این است که بیت‌الله الحرام آنجاست، آنجا شهر حرام است، و در آنجا سلاح کشیدن و خون ریختن حرام است و از نظر موقعیت جغرافیایی نیز کوه‌های بلند و بالایی آنجا را احاطه کرده، حفاظ طبیعی به وجود آورده، غارها و دره‌های فراوان آن سنگرهای طبیعی است. و در آن روزگار از جنگ و جدال به دور خواهد بود و احتمال حمله دشمن از بیرون بسیار ضعیف خواهد بود. و به خصوص که آنجا و مدینه مهبط وحی و محل نزول فرشتگان است و هیچ مکانی از آنجا برای اعلام نهضت مقدس اسلامی شایسته‌تر نیست. اما قدس و دیگر پایتخت‌های عربی در آن روز در کام آتش جنگ خواهند سوخت و امکان آغاز چنین انقلابی از آن‌ها غیرممکن خواهد بود.

  • مهدی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">